Sad i går aftes og læste lidt i Åbenbaringsbogen, og nåede så til kapitel 9:17 som lyder:
"Og således så jeg hestene i mit syn og dem, der red på dem: De havde ildrøde og dybblå og svovlgule brynjer på, og hestenes hoveder var som løvehoveder, og ud af munden på dem stod ild og røg og svovl."
Sad og tænkte lidt: HVAD I ALVERDEN BETYDER DÉT???
Tænkte så, jeg ville prøve at slå det op på grundsproget og se hvad dér står og om det vil kunne kaste lys over teksten? Så gennemgik det ord for ord og skrev så en anden oversættelse, som lyder følgende:
"Og således så jeg hestene (de) der havde besat deres område, bar armering på overkroppen som med ild og med rød kant om sort og med svovl. Og deres herre var som en brølende løve, og fra deres mund udgik som et sværd, ild og røg og guddommelige ord om magt til helliggørelse."
Jesus beskrives som Løven af Juda, mens satan beskrives som en brølende løve...
Det fik mig til tænke på selvmordsbombere med selvmordsveste. Jeg googlede derfor dette og dette var så det første billede der dukkede op:
Så ved at dykke ned i grundsproget, kan vi faktisk få et langt tydeligere billede af hvad der reelt står.
Jeg lader billedet stå lidt endnu, og vender så tilbage til studiet...
"Men når disse ting begynder at ske, så se op og løft jeres hoved, for jeres forløsning nærmer sig.« (Luk. 21:28)
onsdag den 8. januar 2014
lørdag den 4. januar 2014
Summa Summarum
Det kan måske være lidt meget for nogen, at læse alle blogindlæggene igennem. Derfor vil jeg prøve at lave en lille "kort" opsummering. Her vil en del detaljer dog gå tabt, men så må du læse selve blogindlæggene for at få uddybningen.
I indlægget: "Kvinden på himlen," som ser på profetien fra Åbenbaringen kapitel 12, så vil stjernetegnet jomfruen være at se på himlen 23. september 2017. Særligt er det, at 3 planeter og stjernetegnet løvens 9 stjerner vil være placeret over jomfruens hoved. Solen vil stå ved hendes overkrop, månen være at se lige under fødderne og planeten Saturn, som kaldes kongeplaneten, vil være i hendes skød, som var hun gravid. Saturn vil være at se i jomfruens skød i 9 måneder.
Dette tegn skal indikere de første 3,5 år af trængselstiden er overstået. Åbenbaringen beskriver, at hun er gravid og skriver i fødselsvéer. Det er altså dette tidspunkt vi skal regne fra.
Hvis vi regner 3,5 år (= 42 uger = 1260 dage) bagud, vil vi ende i september 2014.
I indlægget: "Guds kalender - Bibelens hæbræiske rødder" ses der nærmere på, at Bibelens siger, at bortrykkelsen vil finde sted, når den sidste basun - Guds basun - lyder. Dette refererer til den jødiske helligdag Rosh Hashanah - Basunernes fest. Her blæses først 99 gange i basuner, eller shofars. Herefter blæses én gang mere, gang nummer 100, hvilket kaldes: Guds basun.
Rosh Hashanah afholdes næste gang den 25. - 26. september 2014.
I indlægget: "Ingen kender dagen eller timen," ses der nærmere på dette mystiske udtryk. I jødisk kontekst, er dette ikke en hvilken som helst dag, men en helt specifik dag i løbet af året: Rosh Hashanah. Så dette mystiske udtryk, refererer altså også til Basunernes Fest, hvor Guds basun lyder, som ovenfor beskrevet.
I indlægget: "Som en tyv om natten," vises hvordan at dette faktisk ikke er henvendt til alle, men til den del af Guds kirke, som har ritualiseret og traditioneret relationen med Ham, fremfor et levende og personligt samvær.
I indlægget om Rabbi Yitzhak Kaduri, fortælles hvordan han i 2006 havde mødt Messias, og Messias havde tilkendegjort overfor ham, at Han ville komme kort efter Premierminister Ariel Sharon er død. Ariel Sharon har ligget i koma i 8 år nu, men 1. januar 2014 meddelte familien, at Ariel Sharon ligger på sit yderste dødsleje. Ariel Sharon vil altså snart gå bort.
Dette er ikke baseret på syner, drømme eller særlige åbenbaringer. Dette er baseret på studie af Bibelens ord, NASAs beregninger om himmellegemernes bevægelser, samt jødisk kultur og kommunikationsforståelse.
Jesus siger i Markus 10, at end ikke han selv kender dagen. Kun Faderen, men i Åbenbaringen 1 v.1 siger Jesus nu, at ALT nu (efter han steg til himmels) er blevet ham åbenbaret og det fordi han skal fortælle det videre til de, som tjener ham. Så det, Jesus ikke vidste i Markus 10, ved han nu i Åbenbaringen 1.
1. Thess. 5 v.4 skriver, at vi hvis vi lever i lyset, BØR vi kende dagen for hans komme. Hvis man lever i mørket, altså at livet med Gud er blevet ritualer og traditioner og uden liv og fællesskab, SÅ vil Han komme som en tyv om natten.
Så der er ikke noget odiøst i, at skulle kunne vide hvornår Han kommer igen...
Ses vi deroppe???
Opsummeringer
I indlægget: "Tegn i sol, måne og stjerner," vises hvordan solen bliver formørket og månen som blod. Her fremlægges hvordan sammenfald af disse og jødiske helligdage har særlig profetisk betydning. Det vises, at der i 2014/15 vil være disse profetiske tegn på himlen. Hvis vi ser historisk på dette, så er deti det år, som disse tegn begynder, at de profetiske begivenheder finder sted, og ikke året hvor de slutter. Så udfra dette er år 2014 et særligt år rent profetisk.I indlægget: "Kvinden på himlen," som ser på profetien fra Åbenbaringen kapitel 12, så vil stjernetegnet jomfruen være at se på himlen 23. september 2017. Særligt er det, at 3 planeter og stjernetegnet løvens 9 stjerner vil være placeret over jomfruens hoved. Solen vil stå ved hendes overkrop, månen være at se lige under fødderne og planeten Saturn, som kaldes kongeplaneten, vil være i hendes skød, som var hun gravid. Saturn vil være at se i jomfruens skød i 9 måneder.
Dette tegn skal indikere de første 3,5 år af trængselstiden er overstået. Åbenbaringen beskriver, at hun er gravid og skriver i fødselsvéer. Det er altså dette tidspunkt vi skal regne fra.
Hvis vi regner 3,5 år (= 42 uger = 1260 dage) bagud, vil vi ende i september 2014.
I indlægget: "Guds kalender - Bibelens hæbræiske rødder" ses der nærmere på, at Bibelens siger, at bortrykkelsen vil finde sted, når den sidste basun - Guds basun - lyder. Dette refererer til den jødiske helligdag Rosh Hashanah - Basunernes fest. Her blæses først 99 gange i basuner, eller shofars. Herefter blæses én gang mere, gang nummer 100, hvilket kaldes: Guds basun.
Rosh Hashanah afholdes næste gang den 25. - 26. september 2014.
I indlægget: "Ingen kender dagen eller timen," ses der nærmere på dette mystiske udtryk. I jødisk kontekst, er dette ikke en hvilken som helst dag, men en helt specifik dag i løbet af året: Rosh Hashanah. Så dette mystiske udtryk, refererer altså også til Basunernes Fest, hvor Guds basun lyder, som ovenfor beskrevet.
I indlægget: "Som en tyv om natten," vises hvordan at dette faktisk ikke er henvendt til alle, men til den del af Guds kirke, som har ritualiseret og traditioneret relationen med Ham, fremfor et levende og personligt samvær.
I indlægget om Rabbi Yitzhak Kaduri, fortælles hvordan han i 2006 havde mødt Messias, og Messias havde tilkendegjort overfor ham, at Han ville komme kort efter Premierminister Ariel Sharon er død. Ariel Sharon har ligget i koma i 8 år nu, men 1. januar 2014 meddelte familien, at Ariel Sharon ligger på sit yderste dødsleje. Ariel Sharon vil altså snart gå bort.
Bottom line
Så Bottom Line: Kristus vil med ovenvejende sandsynlighed, vil hente sin brud, menigheden, i dette indeværende år 2014. Og han har sagt det vil ske i forbindelse med Rosh Hashanah, altså i september. Og her tror jeg personligt, at det er mere oplagt, at det vil være den 26. fremfor den 25. da sidstnævnte dato vil være lige op til jødernes sabbath.Dette er ikke baseret på syner, drømme eller særlige åbenbaringer. Dette er baseret på studie af Bibelens ord, NASAs beregninger om himmellegemernes bevægelser, samt jødisk kultur og kommunikationsforståelse.
Jesus siger i Markus 10, at end ikke han selv kender dagen. Kun Faderen, men i Åbenbaringen 1 v.1 siger Jesus nu, at ALT nu (efter han steg til himmels) er blevet ham åbenbaret og det fordi han skal fortælle det videre til de, som tjener ham. Så det, Jesus ikke vidste i Markus 10, ved han nu i Åbenbaringen 1.
1. Thess. 5 v.4 skriver, at vi hvis vi lever i lyset, BØR vi kende dagen for hans komme. Hvis man lever i mørket, altså at livet med Gud er blevet ritualer og traditioner og uden liv og fællesskab, SÅ vil Han komme som en tyv om natten.
Så der er ikke noget odiøst i, at skulle kunne vide hvornår Han kommer igen...
Ses vi deroppe???
Etiketter:
Basunernes fest,
Bortrykkelsen,
Bruden,
Guds Basun,
Israel,
Jesu Genkomst,
Jomfruen,
Jødiske helligdage,
profeti,
Som en tyv om natten
fredag den 3. januar 2014
Halvmåneguden
Dommerbogen 8:21:
"Da sagde Zeba og Salmunna: "Kom selv hen og hug os ned! Mands værd, mands styrke!" Så gik Gideon hen og dræbte Zeba og Salmunna og tog de månesegl, deres kameler havde om halsen."
Det, som er oversat til "månesegl" er egenligt halvmånesegl.
Som Kong David var et et forbillede på Messias som konge, og Josef et forbillede på Messias som den lidende, så var Gideon et forbillede på Messias som krigskonge.
Muslimerne tror, at Jesus vil komme tilbage og fortælle, at han var muslim. At han hader jøderne og de kristne og alle skal omvende sig til islam.
Ordet, som er oversat til månesegl, er det hebræiske ord: Saharon, og betyder retmæssigt: Halvmåne. Det kommer af et andet hebræisk ord: Shachar, som også er det ord der er brug for satan i Esajas 14: "Heylel ben Shachar". Navnet Lucifer er oversat fra Heylel og betyder retvist: Morgenstjerne/Halvmåne.
Morgenstjernen og Halvmånen er overalt i de islamiske symboler. Islam og satan er ét og det samme.
Navnet: "Allah" er et andet navn for Bel eller Baal, som i sin rette form blot betyder: "Herre" og var den Babyloniske Månegud. Dette var også denne gud Romerne tilbad, og Grækerne tilbad Gog (Gygez).
"The Hastings Encyclopedia of Religion and Ethics" bind 1, s. 326 bekræfter at Allah har sammenhæng med den Babyloniske gud Bel. Bel betyder, som tidligere nævnt: "Herre" og er fundet i Nordafrikanske arkæologiske udgravninger i forbindelse måneguden Sin.
Esajas 45 v.23:
"Jeg sværger ved mig selv, sandhed udgår af min mund, ord, der ikke vender tilbage: For mig skal hvert knæ bøje sig, hver tunge skal sværge ved mig."
Esajas 46 v.1:
"Bel går i knæ, Nebo synker sammen, gudebillederne læsses på lastdyr og okser."
Det ord, som i Dommerbogen 8 v.21 er oversat til kameler, kommer af det hebræiske ord: Ga'mal, og betyder også: Byrdernes bæst. Det samme, som er oversat til 'lastdyr' i Esajas 46 v.1.
Så gudebillederne, som 'lastdyrene' og okserne bar, var samme symbol som Gideon fjernede - Halvmånen.
Bel/Allah/satan (Halvmånen), det er alle navne for den samme, vil bøje sig for Gud.
Kilde:
Evenatthedoors.com
"God's war on Terror" af Walid Shoebat, s. 380-387.
"Da sagde Zeba og Salmunna: "Kom selv hen og hug os ned! Mands værd, mands styrke!" Så gik Gideon hen og dræbte Zeba og Salmunna og tog de månesegl, deres kameler havde om halsen."
Det, som er oversat til "månesegl" er egenligt halvmånesegl.
Som Kong David var et et forbillede på Messias som konge, og Josef et forbillede på Messias som den lidende, så var Gideon et forbillede på Messias som krigskonge.
Muslimerne tror, at Jesus vil komme tilbage og fortælle, at han var muslim. At han hader jøderne og de kristne og alle skal omvende sig til islam.
Ordet, som er oversat til månesegl, er det hebræiske ord: Saharon, og betyder retmæssigt: Halvmåne. Det kommer af et andet hebræisk ord: Shachar, som også er det ord der er brug for satan i Esajas 14: "Heylel ben Shachar". Navnet Lucifer er oversat fra Heylel og betyder retvist: Morgenstjerne/Halvmåne.
Morgenstjernen og Halvmånen er overalt i de islamiske symboler. Islam og satan er ét og det samme.
Navnet: "Allah" er et andet navn for Bel eller Baal, som i sin rette form blot betyder: "Herre" og var den Babyloniske Månegud. Dette var også denne gud Romerne tilbad, og Grækerne tilbad Gog (Gygez).
"The Hastings Encyclopedia of Religion and Ethics" bind 1, s. 326 bekræfter at Allah har sammenhæng med den Babyloniske gud Bel. Bel betyder, som tidligere nævnt: "Herre" og er fundet i Nordafrikanske arkæologiske udgravninger i forbindelse måneguden Sin.
Esajas 45 v.23:
"Jeg sværger ved mig selv, sandhed udgår af min mund, ord, der ikke vender tilbage: For mig skal hvert knæ bøje sig, hver tunge skal sværge ved mig."
Esajas 46 v.1:
"Bel går i knæ, Nebo synker sammen, gudebillederne læsses på lastdyr og okser."
Det ord, som i Dommerbogen 8 v.21 er oversat til kameler, kommer af det hebræiske ord: Ga'mal, og betyder også: Byrdernes bæst. Det samme, som er oversat til 'lastdyr' i Esajas 46 v.1.
Så gudebillederne, som 'lastdyrene' og okserne bar, var samme symbol som Gideon fjernede - Halvmånen.
Bel/Allah/satan (Halvmånen), det er alle navne for den samme, vil bøje sig for Gud.
Kilde:
Evenatthedoors.com
"God's war on Terror" af Walid Shoebat, s. 380-387.
Rabbi Yitzhak Kaduri
Rabbi Yitzhak Kaduri var en kendt rabbi i Israel. Han døde i 2006 i en alder af 108 år gammel.
I tiden før sin død, fortæller hans søn, at Rabbi Kaduri i det sidste drømte og talte meget om Messias. Han fortalte også, at han havde mødt Messias i flere åbenbaringer. Messias havde fortalt ham sit navn, og Rabbi Kaduri efterlod en note i en kuvert, som var forseglet indtil 1 år efter hans død. I noten havde havde Rabbi Kaduri skrevet navnet på Messias: Yehosua, som er ældre version af Yeshua, som er oversat til Jesus.
Jesus fortalte også Rabbi Kaduri, at Han ville komme kort efter PM Ariel Sharons død.
Ariel Sharon blev ramt af en hjerneblødning den 4. januar 2006. Hans post blev midlertidigt varetaget af Ehud Olmert. Lægerne gav ikke Ariel Sharon mange chancer for at vende tilbage til politik. To dage senere fik Ariel Sharon endnu en hjerneblødning, og han har derfor ligget i koma lige siden. Ingen har vovet at slukke for hans respirator.
1. januar 2014 udsendte pårørende en pressemeddelelse om, at Ariel Sharons tilstand er blevet forværret. De giver ham ikke meget tid tilbage...
Her er et par links til artikler om Ariel Sharons tilstand:
Rabbi Kaduri havde gennem livet mange profetier, som gik i opfyldelse. Her under katastrofen med Tsunamien i 2004.
Her under et klip om Rabbi Yitzhak Kaduri og hans profeti.
I tiden før sin død, fortæller hans søn, at Rabbi Kaduri i det sidste drømte og talte meget om Messias. Han fortalte også, at han havde mødt Messias i flere åbenbaringer. Messias havde fortalt ham sit navn, og Rabbi Kaduri efterlod en note i en kuvert, som var forseglet indtil 1 år efter hans død. I noten havde havde Rabbi Kaduri skrevet navnet på Messias: Yehosua, som er ældre version af Yeshua, som er oversat til Jesus.
Jesus fortalte også Rabbi Kaduri, at Han ville komme kort efter PM Ariel Sharons død.
Ariel Sharon blev ramt af en hjerneblødning den 4. januar 2006. Hans post blev midlertidigt varetaget af Ehud Olmert. Lægerne gav ikke Ariel Sharon mange chancer for at vende tilbage til politik. To dage senere fik Ariel Sharon endnu en hjerneblødning, og han har derfor ligget i koma lige siden. Ingen har vovet at slukke for hans respirator.
1. januar 2014 udsendte pårørende en pressemeddelelse om, at Ariel Sharons tilstand er blevet forværret. De giver ham ikke meget tid tilbage...
Her er et par links til artikler om Ariel Sharons tilstand:
- http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2014/01/02/092447.htm
- http://edition.cnn.com/2014/01/01/world/meast/israel-ariel-sharon/
- http://www.foxnews.com/world/2014/01/03/former-israeli-prime-minister-sharon-in-critical-condition-hospital-says/
Rabbi Kaduri havde gennem livet mange profetier, som gik i opfyldelse. Her under katastrofen med Tsunamien i 2004.
Her under et klip om Rabbi Yitzhak Kaduri og hans profeti.
Etiketter:
Ariel Sharon,
Bortrykkelsen,
Jesu Genkomst,
Kaduri,
Yitzhak Kaduri
torsdag den 2. januar 2014
"Som en tyv om natten"
Et af de citater, man ofte får slynget retur, når man taler om hvornår Messias skal komme igen, er: Han skal "komme som en tyv om natten".
Hvad betyder dette?
Jesus er født af en jødisk kvinde, Maria. Ikke af en palæstinenser, som Mahmoud Abbas var ude at sige i julen 2013. Den jødiske herkomst følger kvinden, altså moderen. Så er man født af en jødisk kvinde, er man jøde og vise versa.
Så Jesus blev født som jøde, og talte til disciplene som jøde, til jøde. Det vil sige, der er nogle kulturelle indforståetheder. Nogle udtryk og vendinger, som jøderne per automatik forstår og ved hvad betyder.
Lidt lige som når danskere benytter sarkasme og ironi. Danskere indbyrdes er vokset op med dette og forstår at afkode det som siges udfra kropssprog, betoning og kontekst. Indvandrere og gæster fra udlande har ofte særdeles vanskeligt ved at forstå dette, og bliver til tider fornærmet. Det er fordi de ikke er opvokset eller har lært at tyde denne kommunikationsform.
Det samme gælder for jøderne. De har nogle udtryk og vendinger, som vi ikke forstår, hvis ikke vi kender konteksten. Et af disse eksempler skrev jeg om i indlægget forleden dag: "Guds kalender - Bibelens hebræiske rødder". Det var eksemplet om: "Ingen kender dagen eller timen," så dette udtryk vil jeg ikke bruge mere tid på. I hvert fald ikke i denne sammenhæng.
Et andet udtryk er det med "en tyv om natten". Er der en dybere forståelse i dette?
Det var sådan på Jesu tid, at Ypperstepræsten kunne finde på at tjekke vagterne der vogtede byen. Hvis han kom og fandt dem sovende på sin post, listede han lige så stille væk igen. Her hentede han et stykke gloende kul, som han placerede på vagtens kappe, således der gik ild i hans tøj. Når vagten opdagede dette, sprang han op og for at opdage Ypperstepræsten forlængst var forsvundet. Vagten måtte flå sit tøj af, og dermed flygte nøgen i skam.
Husk, naturisme var ikke specielt på mode på det tidspunkt...
Så paralellen henfører til en almen kendt praksis blandt jøderne, at hvis du sover og ikke våger på din vagt, så bliver du brændt af.
Åbenbaringen 3 v.3b:
"Hvis ikke du våger, kommer jeg som en tyv, og du ved ikke, hvilken time jeg kommer over dig."
Jesus siger her til menigheden i Sardes, at HVIS ikke de våger, SÅ vil Han komme som en tyv. Så hvis altså de våger, må vi konkludere, at så kommer han IKKE som en tyv.
Det stemmer også overens med det skriftord, som jeg allerede har citerer et par gange...
1. Thess. 5 v.4:
"Men I, brødre, er ikke i mørke, så dagen skulle kunne overraske jer som en tyv."
Så, igen: Vi bør kende tidspunktet for Hans komme. Det er der ikke noget 'Jehovas Vidner' i, som jeg er blevet spurgt om ikke det er?
Vi skal kende dagen for Hans komme, så vi er klar.
Når en by, virksomhed, institution eller hvad det end måtte være, skal have besøg af Dronning Margrethe II af Danmark, så bliver ALT gjort rent. Gaderne fejes. Blomsterbede luges for ukrudt. Alt ryddes op og sættes pænt. Støv og skidt fjernes. Og det er bare på strækningen hun skal gå/køre. De personer, som hun skal møde, planlægger, forbereder, øver sig og tjekker igen og igen om der er noget som ikke er som det skal være, inden kun kommer, så ALT er klart, rent og pænt når hun så endelig ankommer.
Når kongehuset holder bryllup, er INTET overladt til tilfældighederne. Absolut INTET! Alt er øvet, indstuderet, gennemgået, drøftet, forberedt, rengjort, pudset, vasket og tjenerne er på sine pladser.
Hvilke forberedelser skal DU have gjort???
Hvad betyder dette?
Jesus er født af en jødisk kvinde, Maria. Ikke af en palæstinenser, som Mahmoud Abbas var ude at sige i julen 2013. Den jødiske herkomst følger kvinden, altså moderen. Så er man født af en jødisk kvinde, er man jøde og vise versa.
Så Jesus blev født som jøde, og talte til disciplene som jøde, til jøde. Det vil sige, der er nogle kulturelle indforståetheder. Nogle udtryk og vendinger, som jøderne per automatik forstår og ved hvad betyder.
Lidt lige som når danskere benytter sarkasme og ironi. Danskere indbyrdes er vokset op med dette og forstår at afkode det som siges udfra kropssprog, betoning og kontekst. Indvandrere og gæster fra udlande har ofte særdeles vanskeligt ved at forstå dette, og bliver til tider fornærmet. Det er fordi de ikke er opvokset eller har lært at tyde denne kommunikationsform.
Det samme gælder for jøderne. De har nogle udtryk og vendinger, som vi ikke forstår, hvis ikke vi kender konteksten. Et af disse eksempler skrev jeg om i indlægget forleden dag: "Guds kalender - Bibelens hebræiske rødder". Det var eksemplet om: "Ingen kender dagen eller timen," så dette udtryk vil jeg ikke bruge mere tid på. I hvert fald ikke i denne sammenhæng.
Et andet udtryk er det med "en tyv om natten". Er der en dybere forståelse i dette?
Det var sådan på Jesu tid, at Ypperstepræsten kunne finde på at tjekke vagterne der vogtede byen. Hvis han kom og fandt dem sovende på sin post, listede han lige så stille væk igen. Her hentede han et stykke gloende kul, som han placerede på vagtens kappe, således der gik ild i hans tøj. Når vagten opdagede dette, sprang han op og for at opdage Ypperstepræsten forlængst var forsvundet. Vagten måtte flå sit tøj af, og dermed flygte nøgen i skam.
Husk, naturisme var ikke specielt på mode på det tidspunkt...
Så paralellen henfører til en almen kendt praksis blandt jøderne, at hvis du sover og ikke våger på din vagt, så bliver du brændt af.
Åbenbaringen 3 v.3b:
"Hvis ikke du våger, kommer jeg som en tyv, og du ved ikke, hvilken time jeg kommer over dig."
Jesus siger her til menigheden i Sardes, at HVIS ikke de våger, SÅ vil Han komme som en tyv. Så hvis altså de våger, må vi konkludere, at så kommer han IKKE som en tyv.
Det stemmer også overens med det skriftord, som jeg allerede har citerer et par gange...
1. Thess. 5 v.4:
"Men I, brødre, er ikke i mørke, så dagen skulle kunne overraske jer som en tyv."
Så, igen: Vi bør kende tidspunktet for Hans komme. Det er der ikke noget 'Jehovas Vidner' i, som jeg er blevet spurgt om ikke det er?
Vi skal kende dagen for Hans komme, så vi er klar.
Når en by, virksomhed, institution eller hvad det end måtte være, skal have besøg af Dronning Margrethe II af Danmark, så bliver ALT gjort rent. Gaderne fejes. Blomsterbede luges for ukrudt. Alt ryddes op og sættes pænt. Støv og skidt fjernes. Og det er bare på strækningen hun skal gå/køre. De personer, som hun skal møde, planlægger, forbereder, øver sig og tjekker igen og igen om der er noget som ikke er som det skal være, inden kun kommer, så ALT er klart, rent og pænt når hun så endelig ankommer.
Når kongehuset holder bryllup, er INTET overladt til tilfældighederne. Absolut INTET! Alt er øvet, indstuderet, gennemgået, drøftet, forberedt, rengjort, pudset, vasket og tjenerne er på sine pladser.
Hvilke forberedelser skal DU have gjort???
Facebookgruppe
Jeg vil henlede opmærksomheden til en Facebookgruppe med titlen: "Endetiden i Bibelsk perspektiv", som jeg i nogen tid også har drevet. For at kan læse gruppens opslag, skal du dog først anmode om medlemsskab af gruppen.
Klik her for at komme til gruppen.
Klik her for at komme til gruppen.
onsdag den 1. januar 2014
Guds kalender - Bibelens hebræiske rødder
I dag er det den 1. januar 2014. Et nyt år er skudt i gang. Må jeg benytte anledningen til, at ønske dig Godt Nytår.
Jeg synes også, at dagen vil være særdeles oplagt til at se på et aspekt, som vi måske ikke så ofte har vort fokus på: Guds kalender og forstå de hebræiske rødder
Først skal nogle grundlæggende forståelser på plads.
Den Julianske kalender havde skudår hvert år, som var deleligt med tallet 4. Den Gregorianske kalender har også skudår hvert 4. år, dog år som er delelige med tallet 100 ikke skudår. Dette skete f.eks. i år 2000.
Den Gregorianske kalender blev indført i Danmark 1. marts 1700.
Både den Julianske og den Gregorianske kalender er baseret på solen.
Muslimernes kalender er tilsvarende baseret på månen. Om man vil, kan man føre parallellen, at islam bygger på mørket.
Jødernes kalender er baseret på BÅDE solen OG månen. Det gør, at jøderne indskyder en hel måned i kalenderen 7 gange på en tidsperiode på 19 år. Det er denne kalender, som Gud har givet jøderne at følge, og udfra hvor Han har fastlagt nogle årlige fester, eller helligdage om man vil, som jøderne skal følge.
Når vi studerer profetierne i Bibelen, er vi derfor nødt til at se deres opfyldelse udfra denne kalender og helligdage, Guds fester, som er indstiftet i denne kalender. Ellers giver profetierne ikke den mening og åbenbaring, som vi ellers vil kunne få.
1. Mosebog 1 v.14:
"Gud sagde: "Der skal være lys på himmelhvælvingen til at skille dag fra nat. De skal tjene som tegn til at fastsætte festtider, dage og år".
Ordet "De" refererer til lysene på himmelhvælvingen: sol, måne og stjernerne. Ordet kommer af det hebræiske ord: 'owth, og betyder: tegn, signal, banner, advarsel, ihukommelse og særligt kendetegn.
De er altså skabt først og fremmest til at være en kommunikationslinje mellem Gud og os.
Så, at ignorere Guds kommunikationslinje svarer til, at du beder din arbejdsgiver sende dig en arbejdsplan. Han sender den med posten, men du åbner ikke postkassen, da du forventer at modtage det pr. e-mail. Så klager du til arbejdsgiveren, at han ikke har givet dig information om hvornår du skal på arbejde. Men han har faktisk allerede givet dig dette, du har bare ikke åbnet postkassen.
Hvis vi ser nærmere på ordet, som til dansk er oversat til: "Festtider", så kommer det af det hebræiske ord: "Mow'ed" og betyder faktisk i større grad: Aftalt tid, aftalt møde, aftalt mødested.
Så de (sol, måne og stjernerne) er skabt til at fastlægge og signalere aftalte mødetidspunkter med Gud.
Så for at forstå Bibelen, må vi sætte os ind i Guds kalender og kommunikationsmetoder.
Gud har givet jøderne 7 fester, som er Hans (Guds) fester, som jøderne SKAL holde:
Fasten i den 10. måned - 10. Tehvet
Dette var dagen hvor Nebukanesar omringede Jerusalems mure. (Det som sker efterfølgende, er så i det nye år, så dermed fortsætter beretningen ifm. fasten i den 10. måned - 10. Tahvet). 2. Kongebog 25.
Fasten i den 4. måned - 17. Tammuz
Dette var også dagen, hvor jøderne i ørkenen tilbad tyrekalven af guld (2. Mosebog 32). Denne dag har siden været en forbandet dag i den jødiske kalender.
Dette var dagen, hvor Nebukanesar brød gennem Jerusalems mure.
Dette var også dagen, hvor Romerne brød gennem Jerusalems mure 600 år senere.
I 2007 blev Israel også angrebet af raketangreb fra Libanon.
Fasten i den 5. måned - 9. Av
På denne dag var det, at de 9 spioner Joshua havde ladet sende ind i det forjættede land, kom tilbage med rapport om de ikke kunne indtage landet på grund af kæmperne i landet. Så også denne dag har været en forbandet dato i jødisk historie.
På denne dag ødelagde Nebukanesar templet i Jerusalem og fangede Gedalja.
Sekshundrede år senere, så samme dato, ødelagde Romerne templet.
I 1290 blev alle jøderne udvist af england på denne dato.
I 1492 blev jøderne udvist af spanien på samme dato.
1. Verdenskrig startede på denne dato.
Hitlers dekleration om henrettelse af jøderne var på denne dato.
I 2005 ved solnedgang blev Gaza-striben evakueret og givet til Palæstinenserne på denne dato.
Fasten i den 7. måned - 2. Tishri
På denne dag blev Giliad dræbt.
Hvis ikke man kender Guds kalender, så vil man ikke opdage denne sammenhæng mellem hændelserne i verden der har med jøderne at gøre og Guds dage.
Da jøderne var spredt, f.eks. ført bort til Babylon, vidste jøderne dér ikke hvornår det var Rosh Hashanah - Basunernes Fest, da der ikke var en fuldmåne at gå efter. Så for at signalere denne dag, tændte jøderne der stadig var tilbage i Israel, bål på bjergtoppene og på denne måde sendte signal til de som var i eksil, at nu er det tid for at fejre Rosh Hashanah. Men da der kunne gå det meste af en dag, inden signalet var nået frem, ville det være forsent. Derfor strakte denne dag sig over 2 dage. Også kendt som: "Den lange dag".
Da, det blev holdt den første blev den også kaldt dagen hvor "Ingen kendte dagen eller timen" kom.
Så når Jesus siger, at "Ingen kender dagen eller timen", så fortæller han inddirekte, at Han kommer igen på Basunernes Fest.
Det, som er blevet oversat til: "Basun" på dansk, eller "Trumphet" på engelsk, er egentlig det jødiske: "Shofar", som er et vædderhorn. For ikke at forvirre begreberne, fastholdes begrebet 'basun' på dansk.
På Basunernes Fest blæses der i hornene med 3 forskellige lyde, som blæses hver 3 gange:
Tekiah - Som er et langt blæs.
Shevarim - Som er 3 korte blæs.
Teruah - Som er 9 små blæs i korte sekstioner
Denne serie blæses 11 gange, altså i alt 99 gange. Herefter blæses den 1 gang, gang nummer 100, hvor der blæses igennem. Dette sidste blæs kaldes også "Guds Basun".
Så når Jesus siger, at det er når Guds basun lyder, så fortæller han direkte, at Han kommer igen på Basunernes Fest når det sidste blæs - Guds basun - lyder.
Rosh Hashanah - Basunernes Fest - falder følgende:
25. - 26. September 2014
14. - 15. September 2015
03. - 04. oktober 2016
Kilder:
El Shaddai Ministries
Bibelselskabet.dk
BlueLetterBible.org
goisrael.com
Youtube
Jeg synes også, at dagen vil være særdeles oplagt til at se på et aspekt, som vi måske ikke så ofte har vort fokus på: Guds kalender og forstå de hebræiske rødder
Først skal nogle grundlæggende forståelser på plads.
Kalendere
Den kalender, som den vestlige verden følger, er den såkaldte Gregorianske kalender, indstiftet af Pave Gregor XIII i 1582. Den Gregorianske kalender bygger på den Julianske kalender, som blev indstiftet af Julius Cæsær 46 f.kr. Den Julianske kalender har en årslængde 365,25 dage, men i 1500-tallet var der opstået en afvigelse på 10 dage.Den Julianske kalender havde skudår hvert år, som var deleligt med tallet 4. Den Gregorianske kalender har også skudår hvert 4. år, dog år som er delelige med tallet 100 ikke skudår. Dette skete f.eks. i år 2000.
Den Gregorianske kalender blev indført i Danmark 1. marts 1700.
Både den Julianske og den Gregorianske kalender er baseret på solen.
Muslimernes kalender er tilsvarende baseret på månen. Om man vil, kan man føre parallellen, at islam bygger på mørket.
Jødernes kalender er baseret på BÅDE solen OG månen. Det gør, at jøderne indskyder en hel måned i kalenderen 7 gange på en tidsperiode på 19 år. Det er denne kalender, som Gud har givet jøderne at følge, og udfra hvor Han har fastlagt nogle årlige fester, eller helligdage om man vil, som jøderne skal følge.
Guds fester
Vores danske kalender indeholder både religiøse og kulturelle helligdage. F.eks. er påske, pinse, palmesøndag religiøse helligdage, mens 1. maj, Grundlovsdag og Store Bededage ikke markerer specifikke religiøse helligdage. Store Bededag var en sammenlægning af over 200 mindre religiøse katolske helligdage 27. marts 1686 af biskop Hans Bagger.Når vi studerer profetierne i Bibelen, er vi derfor nødt til at se deres opfyldelse udfra denne kalender og helligdage, Guds fester, som er indstiftet i denne kalender. Ellers giver profetierne ikke den mening og åbenbaring, som vi ellers vil kunne få.
1. Mosebog 1 v.14:
"Gud sagde: "Der skal være lys på himmelhvælvingen til at skille dag fra nat. De skal tjene som tegn til at fastsætte festtider, dage og år".
Ordet "De" refererer til lysene på himmelhvælvingen: sol, måne og stjernerne. Ordet kommer af det hebræiske ord: 'owth, og betyder: tegn, signal, banner, advarsel, ihukommelse og særligt kendetegn.
De er altså skabt først og fremmest til at være en kommunikationslinje mellem Gud og os.
Så, at ignorere Guds kommunikationslinje svarer til, at du beder din arbejdsgiver sende dig en arbejdsplan. Han sender den med posten, men du åbner ikke postkassen, da du forventer at modtage det pr. e-mail. Så klager du til arbejdsgiveren, at han ikke har givet dig information om hvornår du skal på arbejde. Men han har faktisk allerede givet dig dette, du har bare ikke åbnet postkassen.
Hvis vi ser nærmere på ordet, som til dansk er oversat til: "Festtider", så kommer det af det hebræiske ord: "Mow'ed" og betyder faktisk i større grad: Aftalt tid, aftalt møde, aftalt mødested.
Så de (sol, måne og stjernerne) er skabt til at fastlægge og signalere aftalte mødetidspunkter med Gud.
Så for at forstå Bibelen, må vi sætte os ind i Guds kalender og kommunikationsmetoder.
Gud har givet jøderne 7 fester, som er Hans (Guds) fester, som jøderne SKAL holde:
- Pesach (Påske)
- De usyrede brød
- Førstegrøden
- Shavout (Pinse)
- Rosh Hashanah (Basunernes Fest)
- Yom Kippur (Omvendelsesdagen)
- Sukkot (Tabbernaklets fest, også kaldet: "Løvhyttefesten")
Guds helligdage historisk
Guds Fester er altså mærkedage, som markerer profetiske begivenheder. Hvis ikke man kender den jødiske kalender og Guds fester, mister man perspektivet i at se, hvornår profetierne bliver opfyldt.Fasten i den 10. måned - 10. Tehvet
Dette var dagen hvor Nebukanesar omringede Jerusalems mure. (Det som sker efterfølgende, er så i det nye år, så dermed fortsætter beretningen ifm. fasten i den 10. måned - 10. Tahvet). 2. Kongebog 25.
Fasten i den 4. måned - 17. Tammuz
Dette var også dagen, hvor jøderne i ørkenen tilbad tyrekalven af guld (2. Mosebog 32). Denne dag har siden været en forbandet dag i den jødiske kalender.
Dette var dagen, hvor Nebukanesar brød gennem Jerusalems mure.
Dette var også dagen, hvor Romerne brød gennem Jerusalems mure 600 år senere.
I 2007 blev Israel også angrebet af raketangreb fra Libanon.
Fasten i den 5. måned - 9. Av
På denne dag var det, at de 9 spioner Joshua havde ladet sende ind i det forjættede land, kom tilbage med rapport om de ikke kunne indtage landet på grund af kæmperne i landet. Så også denne dag har været en forbandet dato i jødisk historie.
På denne dag ødelagde Nebukanesar templet i Jerusalem og fangede Gedalja.
Sekshundrede år senere, så samme dato, ødelagde Romerne templet.
I 1290 blev alle jøderne udvist af england på denne dato.
I 1492 blev jøderne udvist af spanien på samme dato.
1. Verdenskrig startede på denne dato.
Hitlers dekleration om henrettelse af jøderne var på denne dato.
I 2005 ved solnedgang blev Gaza-striben evakueret og givet til Palæstinenserne på denne dato.
Fasten i den 7. måned - 2. Tishri
På denne dag blev Giliad dræbt.
Hvis ikke man kender Guds kalender, så vil man ikke opdage denne sammenhæng mellem hændelserne i verden der har med jøderne at gøre og Guds dage.
Basunernes Fest
Basunernes fest, er den eneste fest, som ligger på den første dag i en ny måned i følge den jødiske kalender. De usyrede brøds fest blev markeret af en fuldmåne. Også Sukkot - Tabbernaklets fest - var markeret af en fuldmåne.Da jøderne var spredt, f.eks. ført bort til Babylon, vidste jøderne dér ikke hvornår det var Rosh Hashanah - Basunernes Fest, da der ikke var en fuldmåne at gå efter. Så for at signalere denne dag, tændte jøderne der stadig var tilbage i Israel, bål på bjergtoppene og på denne måde sendte signal til de som var i eksil, at nu er det tid for at fejre Rosh Hashanah. Men da der kunne gå det meste af en dag, inden signalet var nået frem, ville det være forsent. Derfor strakte denne dag sig over 2 dage. Også kendt som: "Den lange dag".
Da, det blev holdt den første blev den også kaldt dagen hvor "Ingen kendte dagen eller timen" kom.
Så når Jesus siger, at "Ingen kender dagen eller timen", så fortæller han inddirekte, at Han kommer igen på Basunernes Fest.
Det, som er blevet oversat til: "Basun" på dansk, eller "Trumphet" på engelsk, er egentlig det jødiske: "Shofar", som er et vædderhorn. For ikke at forvirre begreberne, fastholdes begrebet 'basun' på dansk.
På Basunernes Fest blæses der i hornene med 3 forskellige lyde, som blæses hver 3 gange:
Tekiah - Som er et langt blæs.
Shevarim - Som er 3 korte blæs.
Teruah - Som er 9 små blæs i korte sekstioner
Denne serie blæses 11 gange, altså i alt 99 gange. Herefter blæses den 1 gang, gang nummer 100, hvor der blæses igennem. Dette sidste blæs kaldes også "Guds Basun".
Så når Jesus siger, at det er når Guds basun lyder, så fortæller han direkte, at Han kommer igen på Basunernes Fest når det sidste blæs - Guds basun - lyder.
Rosh Hashanah - Basunernes Fest - falder følgende:
25. - 26. September 2014
14. - 15. September 2015
03. - 04. oktober 2016
Kilder:
El Shaddai Ministries
Bibelselskabet.dk
BlueLetterBible.org
goisrael.com
Youtube
Etiketter:
Basunernes fest,
Bortrykkelsen,
Guds Basun,
Israel
Abonner på:
Opslag (Atom)












