torsdag den 30. januar 2020

En besynderlig drøm fra 1993

Er en besynderlig drøm fra 1993 mon ved at gå i opfyldelse?

I efteråret 1993 lå jeg på en madras på gulvet og sov i Berlin. Jeg vågnede meget tidlig morgen efter at have haft en besynderlig drøm. En drøm så speciel, at jeg omgående greb notesbog og pen og skrev den ned. Drømmen står stadig meget tydelig i min erindring selv den dag i dag, næsten 30 år senere. Jeg har tidligere delt drømmen med andre, men det er ved at være en del år siden.

Drømmen var følgende:

Jeg befandt mig i en festsal på et prægtigt eventyrslot. Inde på slottet var der en masse mennesker fra hele Europa samlet til en kæmpe fest. Der var musik, der blev danset og drukket champagne. Alt syntes godt, men der var noget malurt i bægeret. Én gæst havde nemlig forladt festen, og det var værterne ikke specielt glade for. Det havde lagt lidt en dæmper på festen. I hvertfald hos dem der havde bemærket det.

I næste nu befandt jeg mig på øverste trappesten foran slottet, sammen med nogle andre. Pludselig kom en ridder i fuld rustning ridende på en hvid hest ind foran slottet. Han stod af hesten, gik selvsikkert op ad trappen, så de sammenstimlede veg tilbage og gav plads. Det var ham der tidligere havde forladt festen, som var vent tilbage, men ikke for at slutte sig til festen igen. Han gik ind på slottet, spurgte efter slottets herre og gik så hen til en nærmest usynlig dør skjult under en trappe. Han gik ind. Jeg fulgte i drømmen med som den observerende flue på væggen. Han kom ind i et mørkt rum. Der var et vindue, men der hang tykke gardiner og stjal lyset. Rummet var støvet og der hang spindelsvæv. Ind i rummet kom slottets herre, spurgte ridderen hvad han ville her? Uden at svare gik ridderen hen til en slags pengeskab. Han åbnede skabet og tog en stor sort sten på omkring 20 cm i diameter ud af skabet. Dette var stenen, som gav fundament for den store fest der foregik i balsalen på slottet. Denne prægtige og flotte sten, var årsagen til de alle ville være med til festen. Ridderen kylede stenen ned i gulvet, så den splintredes i tusindvis af stykker. Den viste sig bare at være af glas, og egentlig værdiløs. Slotsherren var rasende over ridderen havde afsløret ham, men kunne af en eller anden årsag ikke gøre ridderen noget. Han stod nærmest bare fastfrosset på stedet.

Ridderen gik herefter ud af rummet igen. Flere fra festen var stimlet sammen i slottets forhal. Ridderen fortsatte mod hoveddøren og ud, hvor han steg op på sin hest igen, imens nogle af gæsterne fulgte med ud til trappen og andre gik tilbage til festen i balsalen. Ridderen spurgte, om nogen ville med ham, for så var det nu. Tre personer, der repræsenterede hvert sit land, trådte frem og satte sig op på hesten bag ridderen. Jeg undrede mig, for jeg havde aldrig set 4 mand på én hest før.

Her sluttede drømmen.

Jeg vågnede og vidste instinktivt hvad slottet, den sorte sten, ridderen og hvem den ene af de tre der trådte frem, var. Desuden at de to andre, hørte til samme område, som ham den ene.

Slottet og festen repræsenterede Europa Unionen, eller EU som det også typisk kaldes. Alt ser fantastisk ud, og det var som at holde en gigantisk fest.

Ridderen var England, og den ene af de tre personer, var Danmark. De to andre tilhørte samme geografiske område, men på det tidpunkt hvor jeg havde drømmen, var Sverige og Finland dog endnu ikke blevet en del af EU. Det skete først 1995, efter en afstemning i efteråret 1994.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar